Review

Review: 100% YENTL

Intro

Als je naar Pink Ambition gekeken hebt op VIJF, dan ken je sowieso Yentl Keuppens. Zij blijft mijn persoonlijke favoriet van de vier dames, omdat ze heel volwassen, eerlijk en open overkomt. Ze heeft ook mijn leeftijd, waardoor ik haar zie als een rolmodel.
Yentl is de blogster voor Dexters.be (de blog van Tania Dexters), ze ontwierp haar eigen kledingcollectie voor ZEB en ze schreef een boek over hoe een eetstoornis langzaam haar leven overnam.
Ik volg haar op haar Instagram en kon zo meevolgen wanneer haar boek uitkwam. Natuurlijk moest ik hier een exemplaar van hebben. Toen Yentl een post deelde op Instagram om een gesigneerd boek te kunnen ontvangen, schreef ik me dan ook meteen in. Ze reageerde hier heel blij op en stuurde me haar boek op met een lief tekstje aan de binnenkant. En ik was uiteraard heel blij toen ik het boek een week later in de brievenbus ontving.

Het verhaal

Het verhaal zelf ga ik jullie natuurlijk niet vertellen, daarvoor moeten jullie haar boek zelf lezen ?.
Op jonge leeftijd was ze al verslaafd aan het idee om ‘mager’ te zijn. Ze deed er alles aan om niet bij te komen, maar wel om af te vallen, ze moést magerder worden. Het werd een obsessie, maar ze wou dit eerst niet onder ogen zien. Haar leven veranderde drastisch… Ze werd meerdere keren opgenomen in het ziekenhuis omdat haar gezondheid in levensgevaar was. Uiteindelijk ging ze naar een opname in de hoop haar eetstoornis te kunnen verslagen. Na een jarenlang gevecht met haar eetstoornis, is ze er gelukkig bovenop geraakt en wilt ze aan haar gezondheid werken, ze werkt hiervoor samen met een Personal Coach (dit zie je in de afleveringen van Pink Ambition). Yentl heeft de eetstoornis verslagen!

Mijn mening na het lezen van het boek

Het boek is mooi geschreven en het leest heel vlot. Af en toe moest ik een traantje wegpinken, want er zitten emotionele stukken in haar verhaal die je toch een kropje in de keel bezorgen.
De presentatie van het boek is heel mooi: Yentl heeft foto’s van haar jeugd verwerkt in het boek, ze gebruikt zinnen uit liedjes en ook quotes om haar gevoelens te uiten die bij het verhaal passen.
Aan het einde van het boek deelt Yentl de complimentjes die ze gekregen heeft van haar vrienden.
Ik vind het boek een aanrader voor iedereen die het lezen wil.

Ook herken ik mezelf voor een deel in haar verhaal, want zelf heb ik ook gevochten tegen eetstoornissen. Ik smeet mijn eten weg, ik zocht manieren om mijn eten mee te smokkelen naar mijn kamer om deze nadien weg te smijten in de vuilbak en ik liep meteen naar de wc na het eten. Toen deze eetstoornis begon, was ik ook maar 12 jaar. Tijdens de middagpauze at ik  niets en ’s avond liep ik dus naar het wc na mijn eten. Dat wil dus zeggen dat ik enkel mijn ontbijt écht op at.  Uiteindelijk is die eetstoornis verdwenen, maar hij kwam enkele jaren geleden terug omdat ik begon met ‘gezond eten’ en hier een echte obsessie van maakte: Calorieën tellen tot ik mezelf maar 1000 kcal per dag gunde, vreetbuien om erna mega veel te sporten en nog minder te eten ter compensatie, vinger in de keel steken in de hoop zo te kunnen vermageren,… Kortom, ik was niet goed bezig! Pas sinds enkele maanden heb ik die “boulimia” eetstoornis overwonnen en geniet ik echt van mijn eten. Ik heb eindelijk een balans gevonden tussen gezond en ongezond eten.

Slot

Ik wil bij deze Yentl bedanken voor het gesigneerde boek dat ik heb mogen ontvangen.
Ook wil ik haar geluk wensen met haar toekomst, ik hoop dat ze haar dromen blijft volgen en deze kan waarmaken. Yentl is een hele sterke vrouw, hopelijk kan ze met haar verhaal veel mensen inspireren of zelfs onbewust helpen.

→ Blog Yentl: JustYentl

Groetjes,
Debby ♥